penggunaan peta i think


Penggunaan peta pemikiran i-Think dalam proses pengajaran dan pembelajaran adalah teknik pengajaran kemahiran berfikir peringkat tinggi yang diperkenalkan untuk menggalakkan pelajar berfikir dan memberi tumpuan lebih kepada memahami tajuk yang dipelajari (Hyerle & Yeager 2007). Ini disokong oleh Rohaida & Zamri (2015) yang menyokong pelaksanaan program i-Think di sekolah-sekolah yang bertujuan untuk memupuk kemahiran berfikir ke arah menghasilkan pelajar yang inovatif pada masa akan datang. Setiap peta pemikiran mempunyai proses pemikiran yang boleh disesuaikan untuk mengikuti tajuk. Pemikiran pemikiran i-Think juga membantu para pelajar aktif merangsang pemikiran (Rosnidar et al, 2015). Kaedah ini juga secara tidak langsung mengembangkan potensi dan menghasilkan modal insan yang kreatif dan inovatif yang dapat berfikir pada tahap yang sangat tinggi untuk mencapai falsafah pendidikan negara (Sidek 2013).
Dalam kajian semula Rohaida & Zamri (2015), penggunaan peta pemikiran i-Think sebagai cara atau kaedah baru yang boleh merangsang pelajar yang berfikiran tinggi. Penggunaan peta fikiran semasa proses pengajaran dan pembelajaran dapat meningkatkan pemahaman dan pencapaian murid dibandingkan dengan metode tradisional atau tradisional. Penggunaan peta pemikiran ini boleh digunakan sebagai strategi baru untuk memahami makna konsep yang terkandung di dalam teks. Ini disokong oleh Khairuddin (2011) yang menggunakan peta konsep untuk membantu pelajar memahami kronologi pembelajaran mereka. Pencapaian ini juga sama dengan kajian Tengku Fairuse (2015) yang menyatakan bahawa KBAT sangat berkesan untuk digunakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Rosnidar et. al (2015) mengatakan pencapaian pelajar sangat penting apabila pelajar terlibat secara langsung dalam proses menghasilkan peta pemikiran i-Think. Komunikasi antara guru dan murid juga didapati lebih berkesan dalam kajiannya yang juga disesuaikan dengan kajian Hyerle (2009) yang mendapati peta pemikiran yang digunakan dapat meningkatkan kemahiran kognitif pelajar. Zohar (2014), menyokong penggunaan peta pemikiran untuk meningkatkan pelaksanaan aktiviti KBAT. Di samping itu, David (2011) dan Laura (2011) dalam kajiannya menunjukkan bahawa penggunaan peta pemikiran i-Think dapat meningkatkan tahap pencapaian dan pemahaman pelajar serta meningkatkan keupayaan pelajar menggunakan kemahiran berfikir peringkat tinggi di kalangan pelajar. Menurut Sidek dan Rahim (2012), amalan pengajaran guru melalui peta pemikiran ini telah mengubah tingkah laku pelajar menjadi lebih positif dan rajin walaupun diamalkan dalam masa yang singkat.
Siti Zubaidah (2015) dalam kajiannya menyatakan siapa yang boleh berfikir, boleh menjadi orang yang kreatif kerana kreativiti bukan fungsi kecerdasan. Kreativiti memerlukan teknik pemikiran yang dapat menghasilkan idea baru atau menghasilkan sesuatu dengan cara baru. Kemahiran berfikir adalah asas untuk mewujudkan pendidikan kreatif di kalangan pelajar. Kemahiran berfikir digunakan untuk pelajar melalui soalan peringkat tinggi, aktiviti yang menggalakkan pemikiran dan menyelesaikan masalah serta kaedah pengajaran yang boleh mendorong ke arah meningkatkan kemahiran berfikir. Kepakaran guru diperlukan dalam menentukan strategi pengajaran dan pembelajaran. Ini bermakna bahawa guru boleh menentukan pendekatan, memilih kaedah dan menggunakan teknik-teknik khusus mengikut keupayaan pelajar. Strategi dan teknik yang dipilih, serta potensi untuk merangsang pelajar untuk belajar secara aktif dan juga membantu menganalisis konsep atau idea dan berusaha menarik pelajar dan menghasilkan pembelajaran yang bermakna (Rohaida, 2015) Norasmahani (2015), kemahiran berfikir peringkat tinggi dapat membantu pelajar membina keyakinan diri untuk menyatakan pandangan mereka dan aktif dalam proses pembelajaran. Penggunaan peta pemikiran i-Think adalah pendekatan yang realistik dan praktikal dalam pelaksanaan kemahiran berfikir peringkat tinggi. Kaedah i-Think dapat membantu mereka memahami konsep dan menerapkannya dalam menyelesaikan masalah dengan lebih baik.
Ini bertepatan dengan pendapat Nafsah (2014) yang menyatakan bahawa i-Think akan menghasilkan pelajar yang dapat membuat alasan dan berfikir secara kritis terhadap setiap isu yang menjadikan makna pembelajaran lebih bermakna. Kajian Siti Noridah (2012) memperlihatkan aktiviti menyelesaikan masalah, cadangan brainstorming dan soalan perbincangan dapat menjana kualiti pelajar dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Sehubungan itu, guru perlu membantu para pelajar berfikir secara kreatif, menyelesaikan masalah dan membuat keputusan dengan mengajar mereka strategi kognitif.
 Penekanan terhadap kemahiran berfikir dalam Subjek Bahasa Melayu di sekolah adalah untuk membolehkan pelajar membuat brainstorming dan dapat membuat keputusan yang lebih rasional, munasabah dan objektif (Rohaida, 2015). Bermula 2015, semua sekolah digalakkan untuk menjalankan pembelajaran abad ke 21 yang bertujuan untuk meningkatkan dan memperkasakan kemahiran berfikir untuk menghasilkan pelajar inovatif seperti yang terkandung dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 (KPM, 2013). Program kemahiran berfikir peringkat tinggi yang dilaksanakan di semua sekolah di Malaysia adalah untuk memupuk minat pelajar dalam pembelajaran, membantu proses pembelajaran dalam Subjek Bahasa Melayu selain meningkatkan pencapaian akademik. Malah, pelaksanaan kemahiran berfikir peringkat tinggi juga bertujuan untuk meningkatkan keyakinan pelajar untuk bertanya kepada guru dan bersedia apabila ditanya oleh guru semasa di bilik pada masa yang sama untuk memasukkan kebudayaan berfikir pelajar (Norakma, 2015) . Dalam sesi pembelajaran, guru sering menghadapi pelajar yang berbeza dari segi kebolehan mereka. Kepakaran guru diperlukan dalam menentukan strategi pengajaran dan pembelajaran. Ini bermakna guru dapat menentukan pendekatan, memilih kaedah dan menetapkan teknik khusus yang sesuai dengan perkembangan dan kemampuan pelajar. Strategi dan teknik yang dipilih, serta potensi untuk merangsang pelajar untuk belajar secara aktif dan juga membantu menganalisis konsep atau idea dan memberi kuasa kepada pelajar dan menghasilkan pembelajaran yang bermakna (PPK, 2002).
Kajian oleh Rosnidar (2015) mendapati terdapat peningkatan dalam prestasi pelajar ketika terlibat secara langsung dalam penggunaan peta pemikiran i-Think. Pelajar dapat memahami konsep pemikiran i-Think dengan jelas dan tidak langsung untuk menarik pelajar untuk belajar dan meningkatkan pencapaian pelajar. Walau bagaimanapun, sejauh mana penerapan kemahiran berfikir di kalangan guru Sejarah semasa proses pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah. Fatah Hasan (1994) menyatakan bahawa dalam pengajiannya, guru tidak menggalakkan pelajar berfikir dan guru lebih suka memberikan fakta untuk menghafal. Ini terbukti dalam kajian Johnson G. dan Price (2000) bahawa pelajar kurang berfikir dan pelajar hanya menghafal konsep atau fakta yang diberikan oleh guru atau buku teks sahaja. Pelajar masih tidak dapat menguasai kemahiran berfikir mereka dan guru perlu mengambil serius untuk membangunkan kemahiran berfikir dalam proses pengajaran dan pembelajaran (Bernama, 2014). Tumpuan guru lebih kepada menyediakan maklumat dengan tujuan menyempurnakan sukatan pelajaran dan menyediakan pelajar untuk peperiksaan. Menurut Sharifah Nor (2012), terdapat beberapa sebab mengapa kemahiran berfikir tidak ditekankan kerana sesetengah guru hanya berfikir bahawa pelajar terlebih dahulu menguasai fakta dan konsep subjek sebelum pelajar dapat digalakkan untuk berfikir. Maimunah (2004) berkata perubahan menggunakan kaedah konvensional kepada kaedah pengajaran dan pembelajaran memerlukan komitmen tinggi atau cabaran besar. Selain itu, sikap guru yang biasanya menggunakan nota nota atau catatan nota tradisional, pada akhir pelajaran sebagai penguatan pengajaran mungkin membuat para pelajar merasa bosan dan melupakan kandungan pelajaran. Wong & Amir (2012) telah mengenal pasti dalam kajiannya kerana pelajar berasa bosan dengan nota panjang dan pelajar hanya mempelajari sebahagian kecil daripada fakta yang mereka pelajari. Di samping itu, pelajar juga tidak berminat untuk menyemak nota mereka dengan nota panjang. Kejayaan dan kecemerlangan dalam subjek tidak akan menjadi kenyataan jika pengajaran guru masih menggunakan kaedah tradisional dan tidak mengambil kira aspek kemahiran berfikir (Zamri, 2012). Dalam hal ini, para penyelidik berminat melihat sejauh mana pengetahuan dan kesediaan para guru sejarah sekolah tinggi tentang penggunaan peta berfikir i-Think dalam proses pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah dan para penyelidik juga ingin melihat sejauh mana penggunaannya .

Comments

  1. Bolehkah saya dapatkan rujukan-rujukan yang digunakan dalam ni?

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts