penggunaan peta i think
Penggunaan peta pemikiran i-Think dalam
proses pengajaran dan pembelajaran adalah teknik pengajaran kemahiran berfikir
peringkat tinggi yang diperkenalkan untuk menggalakkan pelajar berfikir dan
memberi tumpuan lebih kepada memahami tajuk yang dipelajari (Hyerle &
Yeager 2007). Ini disokong oleh Rohaida & Zamri (2015) yang menyokong
pelaksanaan program i-Think di sekolah-sekolah yang bertujuan untuk memupuk
kemahiran berfikir ke arah menghasilkan pelajar yang inovatif pada masa akan
datang. Setiap peta pemikiran mempunyai proses pemikiran yang boleh disesuaikan
untuk mengikuti tajuk. Pemikiran pemikiran i-Think juga membantu para pelajar
aktif merangsang pemikiran (Rosnidar et al, 2015). Kaedah ini juga secara tidak
langsung mengembangkan potensi dan menghasilkan modal insan yang kreatif dan
inovatif yang dapat berfikir pada tahap yang sangat tinggi untuk mencapai
falsafah pendidikan negara (Sidek 2013).
Dalam kajian semula Rohaida & Zamri
(2015), penggunaan peta pemikiran i-Think sebagai cara atau kaedah baru yang
boleh merangsang pelajar yang berfikiran tinggi. Penggunaan peta fikiran semasa
proses pengajaran dan pembelajaran dapat meningkatkan pemahaman dan pencapaian
murid dibandingkan dengan metode tradisional atau tradisional. Penggunaan peta
pemikiran ini boleh digunakan sebagai strategi baru untuk memahami makna konsep
yang terkandung di dalam teks. Ini disokong oleh Khairuddin (2011) yang
menggunakan peta konsep untuk membantu pelajar memahami kronologi pembelajaran
mereka. Pencapaian ini juga sama dengan kajian Tengku Fairuse (2015) yang
menyatakan bahawa KBAT sangat berkesan untuk digunakan dalam proses pengajaran
dan pembelajaran. Rosnidar et. al (2015) mengatakan pencapaian pelajar sangat
penting apabila pelajar terlibat secara langsung dalam proses menghasilkan peta
pemikiran i-Think. Komunikasi antara guru dan murid juga didapati lebih
berkesan dalam kajiannya yang juga disesuaikan dengan kajian Hyerle (2009) yang
mendapati peta pemikiran yang digunakan dapat meningkatkan kemahiran kognitif
pelajar. Zohar (2014), menyokong penggunaan peta pemikiran untuk meningkatkan
pelaksanaan aktiviti KBAT. Di samping itu, David (2011) dan Laura (2011) dalam
kajiannya menunjukkan bahawa penggunaan peta pemikiran i-Think dapat
meningkatkan tahap pencapaian dan pemahaman pelajar serta meningkatkan
keupayaan pelajar menggunakan kemahiran berfikir peringkat tinggi di kalangan
pelajar. Menurut Sidek dan Rahim (2012), amalan pengajaran guru melalui peta
pemikiran ini telah mengubah tingkah laku pelajar menjadi lebih positif dan
rajin walaupun diamalkan dalam masa yang singkat.
Siti Zubaidah (2015) dalam kajiannya
menyatakan siapa yang boleh berfikir, boleh menjadi orang yang kreatif kerana
kreativiti bukan fungsi kecerdasan. Kreativiti memerlukan teknik pemikiran yang
dapat menghasilkan idea baru atau menghasilkan sesuatu dengan cara baru.
Kemahiran berfikir adalah asas untuk mewujudkan pendidikan kreatif di kalangan
pelajar. Kemahiran berfikir digunakan untuk pelajar melalui soalan peringkat
tinggi, aktiviti yang menggalakkan pemikiran dan menyelesaikan masalah serta
kaedah pengajaran yang boleh mendorong ke arah meningkatkan kemahiran berfikir.
Kepakaran guru diperlukan dalam menentukan strategi pengajaran dan
pembelajaran. Ini bermakna bahawa guru boleh menentukan pendekatan, memilih
kaedah dan menggunakan teknik-teknik khusus mengikut keupayaan pelajar.
Strategi dan teknik yang dipilih, serta potensi untuk merangsang pelajar untuk
belajar secara aktif dan juga membantu menganalisis konsep atau idea dan
berusaha menarik pelajar dan menghasilkan pembelajaran yang bermakna (Rohaida,
2015) Norasmahani (2015), kemahiran berfikir peringkat tinggi dapat membantu
pelajar membina keyakinan diri untuk menyatakan pandangan mereka dan aktif
dalam proses pembelajaran. Penggunaan peta pemikiran i-Think adalah pendekatan
yang realistik dan praktikal dalam pelaksanaan kemahiran berfikir peringkat
tinggi. Kaedah i-Think dapat membantu mereka memahami konsep dan menerapkannya
dalam menyelesaikan masalah dengan lebih baik.
Ini bertepatan dengan pendapat Nafsah
(2014) yang menyatakan bahawa i-Think akan menghasilkan pelajar yang dapat
membuat alasan dan berfikir secara kritis terhadap setiap isu yang menjadikan
makna pembelajaran lebih bermakna. Kajian Siti Noridah (2012) memperlihatkan aktiviti
menyelesaikan masalah, cadangan brainstorming dan soalan perbincangan dapat
menjana kualiti pelajar dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Sehubungan
itu, guru perlu membantu para pelajar berfikir secara kreatif, menyelesaikan
masalah dan membuat keputusan dengan mengajar mereka strategi kognitif.
Penekanan terhadap kemahiran
berfikir dalam Subjek Bahasa Melayu di sekolah adalah untuk membolehkan pelajar
membuat brainstorming dan dapat membuat keputusan yang lebih rasional,
munasabah dan objektif (Rohaida, 2015). Bermula 2015, semua sekolah digalakkan
untuk menjalankan pembelajaran abad ke 21 yang bertujuan untuk meningkatkan dan
memperkasakan kemahiran berfikir untuk menghasilkan pelajar inovatif seperti
yang terkandung dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 (KPM,
2013). Program kemahiran berfikir peringkat tinggi yang dilaksanakan di semua
sekolah di Malaysia adalah untuk memupuk minat pelajar dalam pembelajaran,
membantu proses pembelajaran dalam Subjek Bahasa Melayu selain meningkatkan
pencapaian akademik. Malah, pelaksanaan kemahiran berfikir peringkat tinggi
juga bertujuan untuk meningkatkan keyakinan pelajar untuk bertanya kepada guru
dan bersedia apabila ditanya oleh guru semasa di bilik pada masa yang sama
untuk memasukkan kebudayaan berfikir pelajar (Norakma, 2015) . Dalam sesi
pembelajaran, guru sering menghadapi pelajar yang berbeza dari segi kebolehan
mereka. Kepakaran guru diperlukan dalam menentukan strategi pengajaran dan
pembelajaran. Ini bermakna guru dapat menentukan pendekatan, memilih kaedah dan
menetapkan teknik khusus yang sesuai dengan perkembangan dan kemampuan pelajar.
Strategi dan teknik yang dipilih, serta potensi untuk merangsang pelajar untuk
belajar secara aktif dan juga membantu menganalisis konsep atau idea dan
memberi kuasa kepada pelajar dan menghasilkan pembelajaran yang bermakna (PPK,
2002).
Kajian oleh Rosnidar (2015) mendapati
terdapat peningkatan dalam prestasi pelajar ketika terlibat secara langsung
dalam penggunaan peta pemikiran i-Think. Pelajar dapat memahami konsep
pemikiran i-Think dengan jelas dan tidak langsung untuk menarik pelajar untuk
belajar dan meningkatkan pencapaian pelajar. Walau bagaimanapun, sejauh mana
penerapan kemahiran berfikir di kalangan guru Sejarah semasa proses pengajaran dan
pembelajaran di dalam bilik darjah. Fatah Hasan (1994) menyatakan bahawa dalam
pengajiannya, guru tidak menggalakkan pelajar berfikir dan guru lebih suka
memberikan fakta untuk menghafal. Ini terbukti dalam kajian Johnson G. dan
Price (2000) bahawa pelajar kurang berfikir dan pelajar hanya menghafal konsep
atau fakta yang diberikan oleh guru atau buku teks sahaja. Pelajar masih tidak
dapat menguasai kemahiran berfikir mereka dan guru perlu mengambil serius untuk
membangunkan kemahiran berfikir dalam proses pengajaran dan pembelajaran
(Bernama, 2014). Tumpuan guru lebih kepada menyediakan maklumat dengan tujuan
menyempurnakan sukatan pelajaran dan menyediakan pelajar untuk peperiksaan.
Menurut Sharifah Nor (2012), terdapat beberapa sebab mengapa kemahiran berfikir
tidak ditekankan kerana sesetengah guru hanya berfikir bahawa pelajar terlebih
dahulu menguasai fakta dan konsep subjek sebelum pelajar dapat digalakkan untuk
berfikir. Maimunah (2004) berkata perubahan menggunakan kaedah konvensional
kepada kaedah pengajaran dan pembelajaran memerlukan komitmen tinggi atau
cabaran besar. Selain itu, sikap guru yang biasanya menggunakan nota nota atau
catatan nota tradisional, pada akhir pelajaran sebagai penguatan pengajaran
mungkin membuat para pelajar merasa bosan dan melupakan kandungan pelajaran.
Wong & Amir (2012) telah mengenal pasti dalam kajiannya kerana pelajar
berasa bosan dengan nota panjang dan pelajar hanya mempelajari sebahagian kecil
daripada fakta yang mereka pelajari. Di samping itu, pelajar juga tidak
berminat untuk menyemak nota mereka dengan nota panjang. Kejayaan dan
kecemerlangan dalam subjek tidak akan menjadi kenyataan jika pengajaran guru
masih menggunakan kaedah tradisional dan tidak mengambil kira aspek kemahiran
berfikir (Zamri, 2012). Dalam hal ini, para penyelidik berminat melihat sejauh
mana pengetahuan dan kesediaan para guru sejarah sekolah tinggi tentang
penggunaan peta berfikir i-Think dalam proses pengajaran dan pembelajaran di
dalam bilik darjah dan para penyelidik juga ingin melihat sejauh mana
penggunaannya .
Bolehkah saya dapatkan rujukan-rujukan yang digunakan dalam ni?
ReplyDelete